Pages

Sunday, June 28, 2009

KEM MOTIVASI & TEKNIK MENJAWAB SOALAN UPSR


Gambar Kenang-kenagan setelah tamat Kem

Pada 19 hingga 21 Jun yang lalu , pihak sekolah telah menganjurkan Kem Motivasi Dan Teknik Menjawab Soalan UPSR 2009 . Kem ini telah diadakan di Masjid Sultan Abdul Samad KLIA. Seramai 47 orang peserta terdiri daripada murid-murid tahun 6 dan sebilangan kecil murid tahun 5 telah menyertai kem yang diadakan.

Selain menekankan aspek kecemerlangan dalam akademik terutamanya kepada murid-murid yang akan menduduki peperiksaan UPSR tidak lama lagi , aspek kerohanian dan kesedaran diri banyak didedahkan dalam kem yang diadakan ini .


SEKITAR HARI PERTAMA ( SESI ICE BREAKING )





mencuba kebolehan diri

Penghulu sepanjang Kem



Gembiranyaaa...

SEKITAR SESI TEKNIK MENJAWAB SOALAN SAINS





SESI-SESI LAIN









Walaupun program yang dianjurkan ini memakan belanja agak tinggi , rasa ianya berbaloi dengan pengalaman , pendedahan dan kesedaran yang murid-murid perolehi sepanjang kem ini diadakan. Apa yang diharapkan ialah , melalui program yang diadakan ini akan memulangkan hasil yang baik di kemudian hari terutama fokusnya kepada murid-murid yang akan menduduki peperiksaan UPSR pada bulan September nanti.

Ucapan jutaan terima kasih kepada semua ibu bapa , Jawatankuasa PIBG , guru-guru dan kepada semua yang telah terlibat secara langsung dan tidak langsung dalam menjayakan program yang diadakan ini. Semoga keikhlasan dan pengorbanan kita semua akan membuahkan hasil yang masak ranum dan segar di kemudian hari ... Insya Allah.

Wednesday, June 3, 2009

CIRI-CIRI GURU CEMERLANG

Ciri-ciri Yang Perlu Ada Pada Seorang Guru Berkesan

Bagaimana dan apakah  ciri-ciri yang dimaksudkan dengan seorang guru yang berkesan itu? Ketua Pengarah Pendidikan Malaysia, Dato’ Dr. Abdul Shukor Abdullah menyenaraikan ciri-ciri guru berkesan sebagaimana yang disenaraikan berikut:

  1. Bersikap profesional.
  2. Mempamerkan ciri-ciri kekuatan teori.
  3. Kaya ilmu.
  4. Bertindak di atas landasan etika dan tatasusila kerja.
  5. Bermoral teguh.
  6. Sentiasa berusaha meningkatkan kualiti hasil pengajaran.
  7. Prihatin dengan kehendak murid dan ibu bapa.
  8. Berkebolehan menilai kekuatan dan kelemahan murid-murid.
  9. Melengkapkan diri dengan kemahiran yang sejajar dengan tuntutan semasa.
  10. Menampilkan watak terpuji, berimej, berperibadi mulia, berwawasan sebagai pendidik unggul pada setiap masa.
  11. Mempastikan situasi Guru mengajar murid belajar’ wujud di dalam kelas.
  12. Berupaya melahirkan ‘persekolahan berwatak’ supaya pelajar mempunyai kekuatan ilmu, berpersonaliti sihat dan serba boleh.
  13. Berupaya membina minda pelajar yang cemerlamg akademik.
  14. Berupaya membentuk perwatakan murid dengan pelbagai keteguhan nilai diri (bermoral, berakhlak mulia, berketrampilanm, pandai menyesuaikan diri dengan situasi tertentu).
  15. Taat dan setia terhadap perkhidmatannya, mempertahankan martabat profesionnya.
  16. Menunjukkan kesetiaan kepada kerajaan, bebas pendirian, tidak berbelah bahagi.
  17. Profesional dan menumpukan perhatian kepada P&P di sekolah