Pages

Wednesday, September 30, 2009

MAJLIS KHATAM AL-QURAN

Pada 17 September 2009 yang telah lalu , satu majlis Khatam Al-Quran telah diadakan oleh Panitia Pendidikan Islam SKSP sebagai meneruskan tradisi dan amalan di sepanjang bulan Ramadhan di tahun-tahun yang lalu.

Disebabkan tempoh persekolahan di bulan Ramadhan tahun ini agak singkat , maka tadarus pada tahun ini diadakan mengikut kelas ketika waktu Pendidkan Islam. Murid yang terlibat adalah di kalangan murid-murid Tahun 4 , 5 dan 6. Bacaan tardarus Al-Quran kali ini diketuai oleh Tn Hjh Shaidon bin Miskam.

Berikut adalah di antara situasi ketika aktiviti tadarus Al-Quran sedang dijalankan di bilik J-Qaf.




Majlis pada hari tersebut dimulakan dengan bacaan doa yang diketuai oleh Tn Hjh Shahidon dan kemudainnya majlis Khatam Al-Quran diteruskan dengan bacaan ayat-ayat lazim dan kemudiannya bacaan tahlil.

Banner Majlis Tadarus ( guna yg taun2 lepas ... )
En Omar selaku pengerusi majlis ( la nie jawatan tetap & berpencen baginya )

Antara peserta Khatam Al-Quran


Usai sudah bacaan ayat-ayat lazim dan tahlil yang diketuai oleh Tn Hjh Shahidon majlis diteruskan dengan pemberian cenderamata dan bunga telur kepada peserta-pesera yang telah mengambil bahagian.

Meneruskan tradisi jua , majlis diteruskan dengan pemberian duit raya kepada anak-anak yatim. Diharap dengan pemberian sedikit sumbangan ini dapat meringankan perbelanjaan isi keluara mereka bagi menyambut hari lebaran kali ini.

Bagi memeriahkan lagi majlis , murid-murid telah dihidangkan dengan beberapa rangkaian lagu raya .



Meriah gitu ....

Selain sumbangan duit raya kepada semua anak yatim .. murid-murid yang lain juga tidak dilupakan. Semua murid telah diberikan duit raya. Walaupun tidak banyak mana jumlah yang diberi namun kegembiraan dan kecerian terbayang jelas di mata mereka. Budaya bersalam-salaman dan bermaafan sebelum menyambut hari raya mereupakan acara terakhir pada hari tersebut.


terpancar kegembiraan dan kebahagian .. seronoknya menjadi seorang "budak"



dalam kebahagian dan keceriaan
terdapat juga....


yang dalam kesedihan ... kepiluan

semoga keharmonian akan bepanjangan ...


cegu-cegu pun ceria kerana akan bercuti panjang.

Dalam setiap pertemua pasti akan ada perpisahan . Dalam kegembiraan menanti ketibaan Syawal , hari ini juga mungkin kegembiraan berganda bagi mereka berenam di bawah ini kerana hari ini merupakan hari terakhir mereka menjalani praktikal di SKSP. Salam kejayaan buat mereka dari warga SKSP. Semoga setiap ilmu dan pengalaman yang sempat mereka kutip di sini akan dapat mereka gunakan dan aplikasikan dalam kerjaya mereka sebagai seorang guru ketika menjadi guru yang sebenar.

No comments:

Post a Comment